A | ¬A |
S | U |
U | S |
|
|
|
Tabellen for "og" skal vere ganske grei. Når det gjeld "eller" er det verdt å merkje seg at dette er såkalla "inklusive eller" (i motsetnad til "eksklusive eller") og skal tolkast som "og/eller" og ikkje som "anten eller". "Viss-så" er det nokre som har problem med. Kvifor er det sånn at "viss A, så B" blir sann når A er usann og B er sann? Den enklaste forklaringa er kanskje at vi vil at utsegna "viss A, så B" skal kunne vere sann sjølv når A er usann og difor bryr vi oss ikkje om sanningsverdien til B i det tilfellet. Ta til dømes utsegna "viss det regnar, så vert det vått på bakken". Då kan vi seie at om det ikkje regnar så bryr vi oss ikkje om resten av utsegna. Eller vi kan tenkje at om vi ser ut av vindauget og oppdagar at det ikkje regnar men likevel er vått på bakken, vert ikkje utsegna mindre sann, det kan jo hende nokon har sett på ein vasspreiar.
Det vi manglar no er omgrepa slutning og konsistens. Ei slutning er ei mengd premissar og ein konklusjon som er sånn at premissane og konklusjonen er utsegner og konklusjonen følgjer logisk frå premissane. "Følgjer logisk" tyder her at kvar gong alle premissane er sanne, må også konklusjonen vere sann. Lat oss ta eit lite eksempel.
A → B A B |
Utsegnene over streken er premissane og utsegna under streken er konklusjonen. Om vi vil gjere begge premissane sanne set vi fyrst A = S (dette er jo ein av premissane). For å gjere A → B sann til same tid må vi òg setje B = S (sjå tabellen for "viss-så"). På grunn av dette vert konklusjonen (som berre er B) sann, så dette er ei slutning. (Dei som har teki ex.phil. vil kanskje kjenne ho igjen som modus ponens.)
Konsistens er litt meir komplisert. Lat Γ (den greske bokstaven store gamma) vere ei mengd utsegner. Vi seier at Γ er konsistent om det er mogleg å gjere alle utsegnene i Γ sanne samtidig. Til dømes er menga {A, B, A → B} konsistent medan mengda {A, ¬B, A →B} er inkonsistent. Vidare seier vi at ei utsegn Q er konsistent med ei mengd Γ om det er mogleg å gjere alle utsegnene i Γ og Q sanne på ein gong. Det vil seie at B er konsistent med mengda {A, A → B} medan ¬B ikkje er det. (Merk at både B∧C og B∧¬C er konsistente med {A, A → B}; dette vil få relevans.)
No har vi den bakgrunnen vi treng for å forstå korleis logikkpianoet verkar.
Jevons ønskte å analysere slutningar, men klara ikkje lage ei maskin som kunne slutte ein konklusjonen frå ei mengd premissar. Det logikkpianoet hans gjer i staden er å gje oss alle utsegner på ei bestemt form som er konsistente med ei mengd premissar, kor premissane kan ha inntil fire grunnutsegner.
Til å byrje med viser pianoet oss alle utsegner på forma
A ∧ B ∧ C ∧ D
kor A er anten A eller ¬A (vi kallar dette for literalar), osb.; 16 utsegner i alt. Etter kvart som ein skriv inn premissar, vil dei utsegnene som ikkje er konsistente med det ein skriv inn verte borte. Om ein til dømes skriv inn A→B og A vil ein sitje igjen med
A ∧ B ∧ C ∧ D
A ∧ B ∧ C ∧ ¬D
A ∧ B ∧ ¬C ∧ D
A ∧ B ∧ ¬C ∧ ¬D
av di ingen kombinasjonar som inneheld ¬A eller ¬B kan vere konsistente med premissane.
Premissane må òg skrivast inn på ei bestemt form: Dei må ha nøyaktig ei pil, båe sidene av pila må vere ein disjunksjon med null eller fleire disjunktar, og kvar disjunkt ein konjunksjon av ein eller fleire literalar. Kva tyder så dette? Til dømes kan vi skrive inn
A ∨ (B ∧ ¬C) ∨ D → ¬D
Venstresida er ein disjunksjon med dei tre disjunktane A, B∧¬C og D. A og D er konjunksjonar av berre éin literal, medan B ∧ ¬C er ein konjunksjon av to literalar. Høgresida av pila er ein disjunksjon med éin disjunkt og denne disjunkten er ein konjunksjon av éin literal. Korleis skal ein då skrive inn til dømes berre A som i eksempelet? Ein disjunksjon med null disjunktar er det same som sanningsverdien S. (Prøv å sjølv finne ut kvifor S→A er det same som A og A→S er det same som S.)
Om du no har lyst til å spele på pianoet til Jevons, finn du ein simulator her. Men før du byrjar: denne simulatoren nyttar notasjonen til Jevons, som er annleis enn den vi har nytta i denne teksten. Literalane A, B, C og D er dei same, men Jenovs nyttar dei små bokstavane a, b, c og d i staden for ¬A, ¬B, ¬C og ¬D. I staden for ∨ nyttar han OR, og han har ikkje noko symbol for "og". Det vil seie at i notasjonen til Jevons er AB det same som A∧B. Tangenten i midten, som er merka "Cop. IS", er implikasjonspila.
Vidare er det sånn at tangentane til venstre for Cop. IS er for å skrive inn det før pila og tangentane til høgre for det etter pila. Kvar premiss skal avsluttast med tangenten "Full Stop", og "Finis" bringer deg tilbake til start. Utsegnene vert vist fram ovanfrå og ned, så til å byrje med ser du
A A A A A A A A a a a a a a a aTil dømes vil då kolonnen lengst til venstre representere
B B B B b b b b B B B B b b b b
C C c c C C c c C C c c C C c c
D d D d D d D d D d D d D d D d
A Cop.IS B FullStopResultatet vert då
Cop.IS A FullStop
A A A AI det andre eksempelet skriv du
B B B B
C C c c
D d D d
A OR B c OR D Cop.IS d FullStop(Prøv no å finne ut kvifor vi får dette litt keisame resultatet.)
november 2005 desember 2005 februar 2006 april 2006 november 2006 desember 2006 januar 2007 februar 2007 mars 2007 august 2007 desember 2007 januar 2008 juli 2008